Wydawałoby się, iż w dzisiejszych czasach „globalnej wioski” i prawie obowiązkowej unifikacji, wszystkie koncerny produkują towary w tej samej formie, jedynie lekko je modyfikując, dostosowując je, tym samym, do wymogów lokalnego rynku. Innymi słowy, jeżeli chcemy kupić sobie na przykład Volkswagena Golfa, to możemy udać się dealera Vw, po przysłowiowej drugiej stronie ulicy, jak i wybrać się za Atlantyk, i tam nabyć identyczny samochód. Wydawałoby się, iż gama modelowa koncernów motoryzacyjnych jest wszędzie taka sama, zgodnie ze wspomnianą wcześniej teorią globalizacji. Ale okazuje się, że nawet dziś, w tak silnie zglobalizowanym świecie, możemy znaleźć mniej lub bardziej chlubne wyjątki.

Jednym z owych wyjątków jest na pewno rynek brazylijski. Na tym rynku prawie wszystkie koncerny budują i oferują większą lub mniejszą ilość modeli charakterystycznych tylko dla niego, i kilka najciekawszych takich modeli dziś przedstawimy. Do tego grona na pewno można zaliczyć markę Ford, który oprócz dobrze znanych nam z rynku europejskiego modeli jak Focus czy Kuga, oferuje też niespotykaną pod naszą szerokością geograficzną Fiestę w wersji sedan. Ta wersja Fiesty, podobnie jak i inne modele w wersjach czterodrzwiowych, cieszy się ogromną popularnością na rynku brazylijskim.

Szerokim, i bardzo zindywidualizowanym, frontem poszedł Volkswagen. Oferuje on na rynku brazylijskim wiele modeli, które nie występują, lub występowały jedynie przez krótki czas i w ograniczonej liczbie wersji, na rynku europejskim. Jednym z modeli, który możemy czasem spotkać na naszych drogach jest mały Fox. Model ten był oferowany w salonach Vw na starym kontynencie, ale tylko jako mało popularny trzydrzwiowy hatchback. Fox teoretycznie, miał zastąpić model Lupo (jako typowy przedstawiciel segmentu A), lecz wymiarami znacznie bliżej mu było do większego Polo. W Europie Fox nie odniósł sukcesu (głównie za sprawą ograniczonej liczby wersji nadwoziowych i ceny zbliżonej do większego Polo), i szybko zniknął z oferty. W przeciwieństwie do swojego rodzimego rynku, gdzie jest jednym z najchętniej wybieranych modeli Volkswagena.

Innym, ciekawym i rzadko spotykanym poza Ameryką Południową, modelem Vw jest Gol. Model ten plasuje się pomiędzy Polo a kompaktowym Golfem. Oferowany jest w wielu wersjach wyposażeniowych oraz silnikowych, a poprzez swoją wszechstronność jest też (obok Foxa) jednym z najchętniej wybieranych modeli koncernu z Wolfsburga z jego brazylijskiej oferty.

Jeszcze dalej w rozbudowie swojej gamy modelowej w ojczyźnie samby, posunął się Fiat. Chociaż pierwszy rzut oka w cenniki może być mylący i możemy poczuć się jakbyśmy przeglądali nasze, polskie cenniki tej włoskiej marki sprzed kilku – kilkunastu lat. W brazylijskiej ofercie znajdziemy m.in. modele Uno, Palio czy Siena. Jednak są to już kolejne generacje tych dobrze znanych i bardzo często z sentymentem, wspominanych modeli znanych z rynku europejskiego. Fiat poszedł nawet krok dalej i nie ograniczył się tylko do produkcji nowych modeli na rynek brazylijski, lecz też dostosował niektóre ze swoich jednostek napędowych do zasilania, bardzo popularnym w tym kraju, etanolem. Jednostki te noszą oznaczenie „Flex” i mogą pracować zarówno na tradycyjnej benzynie jak i na etanolu, co jest ciekawym i bardzo praktycznym rozwiązaniem pozwalającym kierowcy wybrać aktualnie tańsze paliwo.

Jak widać pomimo powszechnej, jakby się wydawało, globalizacji i unifikacji modeli i marek, można jeszcze odnaleźć ciekawe enklawy, gdzie spotkać można tak inne i tak intrygujące modele od tych, które widujemy na co dzień na naszych drogach. I aż rodzi się pytanie: dlaczego, przynajmniej część z nich nie jest oferowana u nas?

05.10.2016